Kritikan Sosial Mamat Khalid Dalam Man Laksa
Baru-baru ni kita dikejutkan dengan berita pemergian legenda M. Daud Kilau yang pernah mewarnai dunia kita suatu ketika dulu.
Bila cerita pasal M. Daud Kilau pasti takkan terlepas nak cerita pasal Man Laksa. Satu-satunya filem yang menampilkan beliau.
Filem ni mengisahkan suasana malam temasya yang diadakan untuk membantu orang kampung yang baru sahaja ditimpa kecelakaan.
Malam temasya ini diuruskan oleh Man si penjual laksa demi memikat hati buah hatinya, Cah anak si tok ketua.
Man Laksa ni sebenarnya merupakan filem parodi tentang industri hiburan tanah air.
Man Laksa ialah gambaran kepada penggiat-penggiat industri di belakang tabir. Pentas itu ialah gambaran kepada industri itu sendiri dan di pentas itu penggiat-penggiat industri akan disuruh berbuat apa sahaja demi populariti mereka.
Mamat juga meluahkan menyatakan kekagumannya terhadap artis-artis yang terkenal sekitar 60 dan 70an, iaitu Ahmad Jais dan Saloma. Lirik lagu yang dinyanyikan oleh Ahmad Jais lakonan Zahid AF2 jelas kemelayuannya.
Di dalam filem ini, Lirik lagu yang dinyanyikan oleh Saloma pula menggambarkan peredaran cita rasa industri muzik tempatan. Mamat cuba menampilkan melalui lirik lagu tersebut agar kita perlu melakukan evolusi terhadap industri muzik tanah air kita.
Pada masa yang sama, jangan lupakan pada yang lama. Kenyataan ini juga dapat dilihat ketika tiga orang budak, Nasir Ramli dan Rosli yang mewakili generasi baru yang membawa perubahan baru tetapi tidak diiktiraf. kerana menentang arus.
Mamat Khalid juga sering mengkritik masyarakat di dalam filem-filemnya. Di dalam filem Man Laksa, Mamat cuba mengkritik sikap sesetengah manusia yang suka mengambil hak orang lain dengan meminta bantuan kepada pihak berkuasa walaupun dia tidak berada di dalam kesusahan.
Bayangkan, macam mana rumah Pak Maon boleh terbakar di musim banjir? Di dalam keadaan wabak covid-19 inipun, terdapat segelintir manusia yang suka mengambil hak orang lain. Diberi alasan susah padahal job bersepah.
Man Laksa juga merupakan sebuah homage kepada masyarakat sekitar 70an. Mamat memasukkan beberapa babak seperti beratur di tandas, kirim surat melalui adik dan banyak lagi yang sememangnya sinonim dengan suasana yang berlaku ketika zaman tersebut.
Mamat juga mengkritik sikap kronisme yang berlaku di dalam masyarakat dan dalam pertandingan. Kita boleh lihat jelas sewaktu babak pertandingan di mana salah seorang pemenang merupakan saudara kepada pengacara majlis manakala pemenang utamanya merupakan kekasih Tuan DO ( Pegawai Daerah).
Pengerusi temasya juga merupakan dua pupu kepada Tuan DO. Jadi jelas di sini, kronisme masih wujud walaupun di peringkat kampung.
Jadi kesimpulannya, Man Laksa bukanlah sebuah filem yang kosong. Filem ini bukanlah filem yang terbaik, tapi filem ini cukup sarat dengan kritikan sosial yang bukan sahaja membuat penonton befikir, malah terhibur dengan filem ini.
Persoalan yang terakhir, bagaimana rumah Pak Maon boleh terbakar di musim banjir?
Mari kita sedekahkan Al-Fatihah kepada legenda-legenda di dalam filem ini yang telah kembali ke rahmatullah.
Pelik-pelik perangai manusia ni. Tapi memang itulah lumrahnya, nak faham psikologi manusia dengan lebih mendalam? Dapatkan The Human’s Complex segera!
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin
Source