Pelaburan

PALAPES aset strategik dalam perkukuh Angkatan Tentera Malaysia

palapes aset
rumahkabin black

Dalam usaha Malaysia untuk terus mengatasi cabaran keselamatan serantau dan mengekalkan kedudukan pertahanan yang kukuh, potensi Pasukan Latihan Pegawai Simpanan (PALAPES) perlu dioptimumkan sepenuhnya. Jalinan unik antara kerangka akademik dan latihan ketenteraan merupakan aset strategik dalam memperkukuh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

PALAPES aset strategik

PALAPES umumnya menyediakan latihan asas ketenteraan selama tiga tahun dengan memberi latihan kepimpinan, disiplin dan kesiagaan operasi untuk menyumbang secara efektif dalam sektor ketenteraan dan awam. Setiap tahun, sebanyak RM40 juta diperuntukkan kepada PALAPES dengan lebih daripada 1,000 graduan menamatkan latihan dari universiti-universiti di seluruh Malaysia.

Walaupun setiap kadet diberikan latihan asas ketenteraan serta kemahiran kepimpinan melalui PALAPES, ramai yang tidak sepenuhnya diintegrasikan ke dalam ATM selepas menamatkan latihan. Malah, terdapat para pegawai yang telah ditauliahkan ini yang terus memisahkan diri daripada dunia ketenteraan. Pada tahun 2022, hanya kira-kira 40 peratus pegawai kadet PALAPES melaporkan diri ke unit Rejimen Askar Wataniah di kawasan masing-masing.

PALAPES aset strategik

Foto: MINDEF 

Keadaan ini nyata berbeza dengan beberapa negara lain yang berjaya mengoptimumkan pegawai simpanan mereka. Di Amerika Syarikat, kira-kira 70 peratus pegawai tentera aktif direkrut melalui Program Reserve Officers’ Training Corps (ROTC). Pelatih ROTC yang direkrut dari universiti di seluruh Amerika Syarikat menyumbang secara signifikan kepada kekuatan tentera aktif melalui cabang-cabang khusus seperti pertahanan siber, kejuruteraan, dan logistik.

Malah, Komando Tentera Darat Amerika Syarikat yang bertanggungjawab bagi operasi siber, U.S. Army Cyber Command (ARCYBER), mempunyai sejumlah graduan ROTC ‘dua dalam satu’, iaitu berpengetahuan tinggi dalam teknologi awam dan strategi ketenteraan. Kadet ROTC turut diberi peluang menjalani latihan praktikal bersama ARCYBER dalam pertahanan siber. Pada tahun 2022, kadet ROTC dari pelbagai universiti menjalani program latihan selama empat minggu bersama unit siber di lokasi penting seperti Fort Gordon dan Fort Meade.

Jika kita melihat kepada perbandingan dengan negara-negara lain yang mempunyai program latihan pegawai simpanan yang serupa, jelas bahawa aset penting negara ini masih belum dimanfaatkan sepenuhnya. Persoalannya, bagaimana Malaysia boleh sepenuhnya mengoptimumkan bakat-bakat terbaik dan berkemahiran ini?

Kenyataan Menteri Pertahanan Malaysia, Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin dalam Syarahan Eksekutif PALAPES Universiti Awam pada 5 September 2024 menegaskan yang anggota PALAPES adalah kumpulan “bakat-bakat terbaik” yang mampu menyumbangkan kepakaran dan kemahiran, khususnya terhadap ancaman keselamatan bukan tradisional.

PALAPES aset strategik

Foto: Bernama

Perhatian terhadap pemeliharaan bakat PALAPES oleh Menteri Pertahanan ini sebenarnya merupakan satu langkah strategik yang diperlukan bagi mengelakkan pembaziran sumber berbakat dan berkemahiran. Dengan mengambil kira jalinan antara kemahiran fizikal dan intelektual yang dimiliki oleh para graduan PALAPES, adalah satu kerugian sekiranya bakat ini tidak dikembalikan kepada sektor pertahanan negara. Malah, potensi ini mampu mewujudkan institusi pertahanan berasaskan ‘smart power ’- iaitu, jalinan antara ‘soft power’ dan ‘hard power’, terutamanya dalam menghadapi ancaman siber kontemporari.

PALAPES sebagai aset strategik ATM

Dengan ancaman siber yang semakin meningkat di seluruh dunia, kewujudan armada siber yang mahir dalam kedua-dua teknologi ketenteraan dan awam berupaya memberikan Malaysia kelebihan dalam mempertahankan sempadan digitalnya. Graduan terbaik daripada universiti, terutamanya dalam bidang kritikal seperti sains komputer yang merangkumi segala subdisiplin kontemporari seperti keselamatan siber, kecerdasan buatan (AI), dan teknologi maklumat (IT), wajar diberikan peranan dalam melindungi negara daripada ancaman keselamatan bukan tradisional.

Begitu juga dengan bidang-bidang pengajian seperti falsafah, ekonomi, perubatan, dan pengajian dasar. Kesemuanya memainkan peranan yang tersendiri dan saling melengkapi dalam membentuk pertahanan negara yang kukuh. Apa yang penting ialah PALAPES perlu berupaya menarik minat ramai dalam mewujudkan suasana kompetitif yang akhirnya mampu melahirkan pegawai tentera yang serba boleh dan berpakej.

See also  Ditegur badan berisi, Janna Nick tertekan masih belum hamil -"Dah cuba bermacam cara"

Sekalipun graduan PALAPES tidak berkhidmat sepenuh masa dalam ATM, sekurang-kurangnya negara telah berjaya menyediakan pasukan simpanan yang berkualiti tinggi serta berkebolehan untuk menghadapi situasi kritikal dan mendesak. Dalam teori ketenteraan, pertahanan negara bukan hanya bergantung kepada barisan hadapan semata-mata, tetapi barisan belakang yang terdiri daripada askar sukarela juga memainkan peranan yang signifikan.

Oleh itu, tidak menghairankan apabila negara kecil seperti Singapura telah menyediakan pegawai simpanan melalui program Khidmat Negara (NS). Pada tahun 2022, terdapat kira-kira 252,500 anggota simpanan dalam Singapore’s Operationally Ready National Servicemen (NSmen) yang bersedia untuk dimobilisasi pada bila-bila masa. Atas pertimbangan ini, PALAPES merupakan aset bernilai tinggi yang mesti dipelihara dengan sebaik-baiknya.

PALAPES aset strategik

Foto: Kosmo!

Tebus hutang PTPTN

Dalam konteks mengoptimumkan bakat dan minat pegawai PALAPES ini, saya tertarik dengan idea Menteri Pertahanan yang baru-baru ini menzahirkan idea untuk mempertimbangkan penebusan sebahagian pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) graduan PALAPES yang diterima menyertai pasukan ATM. Inisiatif yang inovatif seperti itu wajar diberikan kredit dan berupaya menjadi ‘game changer; penting yang berpotensi menarik lebih ramai bakat terbaik untuk menyertai PALAPES, sekali gus menyediakan sumber tenaga bermutu untuk ATM.

Kaedah penawaran biasiswa pengajian sebenarnya bukanlah baharu. Program ROTC, AS turut memberikan biasiswa secara penuh atau sebahagian dengan syarat pelajar perlu memenuhi kewajipan perkhidmatan aktif selepas tamat pengajian. ROTC Taiwan juga memberi subsidi penuh untuk yuran pengajian, penginapan, dan elaun bulanan sebanyak NT$12,000 (RM1,600).

Artikel lain: Anggota PALAPES diseru sertai ATM atau pasukan simpanan, sukarela – Khaled

Yang pasti, demi mendapatkan penyertaan menggalakkan daripada individu bermutu tinggi dan berbakat, PALAPES perlu ditransformasikan. Antaranya dengan memperkenalkan modul-modul latihan yang segar seperti peluang pertukaran ke luar negara, tawaran biasiswa penuh dan mempertimbangkan kenaikan elaun semasa. Strategi untuk merekrut kadet yang berlatarbelakangkan bidang I.T. melalui PALAPES juga perlu dipergiat. Misalnya dengan membuka pengambilan khas serta penawaran insentif yang lebih menarik.

Dengan ini, PALAPES berpotensi menjadi rebutan dalam kalangan individu yang mempunyai latar belakang bidang kritikal ini, sekali gus menyediakan pelapis yang bijaksana dan berkemahiran. Tawaran Menteri Pertahanan untuk membuka 100 laluan khas PALAPES menyertai ATM diharapkan mampu menambah daya tarikan program ini serta mengelakkan pembaziran sumber. Jika ATM merupakan jantung negara, PALAPES pula adalah nadi yang menggerakkan potensi pertahanan kita. Adalah wajar agar bakat dan kemahiran pegawai  PALAPES diberikan perhatian dan dimanfaatkan sepenuhnya.

Oleh:
Shah Mohd Akmal Abdul Halim. Penulis sedang mengikuti pengajian peringkat Doktor Falsafah (PhD) di Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia dan merupakan pensyarah sambilan di Pusat Pendidikan Profesional dan Lanjutan, Universiti Utara Malaysia.

Sebarang pertanyaan dan penjelasan, penulis boleh dihubungi di talian +6017 7599328.


rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  Tunang nafi wanita dihempap kayu balak hamil, patah tulang punggung & rusuk