Pelaburan

Doa Awal Tahun (Bahasa Arab dan Rumi)

matahari terbitdoa awal tahun
rumahkabin black

Apakah lafaz doa awal tahun? Artikel pada kali ini kami ingin berkongsi kepada anda tentang doa awal tahun dan perkara-perkara yang perlu dirancang setiap awal tahun.

Pengenalan

Melangkah ke tahun baru, memerlukan kita untuk mempunyai keazaman yang baru juga. Kehidupan tidak selamanya menunggu kita sebentar untuk memperbaiki diri, tetapi kitalah yang sebenarnya perlu membuka langkah terlebih dahulu. 

Dalam Al-Quran, Allah SWT ada berfirman

Maksudnya: “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan saling menasihati supaya mentaati kebenaran dan saling menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah al-Asr, ayat 1-3)

Untuk merancang memajukan diri pada masa depan, ia perlu juga dilihat pada aspek keperluan semasa dan jangka panjang. Apa yang kita capai pada tahun lalu perlu dijadikan penanda aras untuk azam tahun baru. Sedangkan kesilapan lalu harus dijadikan panduan untuk tidak melakukan silap yang sama lagi.

Sebagi seorang Muslim, kita perlu merancang dan meletakkan wawasan jangka masa panjang sehingga akhirat. Ini bertepatan dengan firman Allah SWT,

Maksudnya: “Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmat Nya yang melimpah-ruah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan.” –  (Surah al-Qasas, ayat 77)

Doa awal tahun

doa awal tahun

Maksudnya: “Wahai tuhan, engkaulah yang kekal abadi, sediakala, lagi terawal, engkau berada di atas kelebihan-mu yang besar, dan kemurahanmu yang melimpah-ruah. Ini adalah tahun baru yang telah sampai kepada kami. Kami memohon kepada mu perlindungan di dalamnya (tahun ini) daripada syaitan, para pembantunya, dan bala tenteranya, (kami memohon) bantuan untuk mengatasi nafsu amarah yang mengajak ke arah kejahatan, dan kesibukan dengan perkara-perkara yang mendekatkan kami kepada mu sedekat-dekatnya, wahai tuhan yang memiliki kebesaran dan kemulian, wahai tuhan yang maha mengasihani.”

Waktu doa awal tahun dibaca

Tempoh masa yang sesuai untuk kita baca doa awal tahun adalah selepas waktu Maghrib sebanyak 3 kali pada malam 1 Muharram.

Perkara-perkara yang perlu dirancang setiap awal tahun

Setiap orang pastinya akan mempunyai perancangan sendiri untuk memulakan tahun baru. Ia bergantung juga kepada profesion kita ketika itu sama ada sebagai seorang pekerja, pelajar, suri rumah, atau sebagainya. Di antara contoh perkara-perkara yang perlu dirancang setiap tahun adalah seperti:

1.  Rancang ekonomi diri yang lebih teratur 

Tidak dinafikan perancangan ekonomi diri haruslah sentiasa berubah-ubah mengikut tahun. Hal ini kerana, harga pasaran tidak selamanya kekal sebaliknya boleh tinggi dan menurun juga. Di tambah komitmen yang semakin bertambah jadi amatlah wajar untuk kita sendiri mempunyai perancangan ekonomi yang lebih teratur dan fleksibal.

Zaman sekarang melakukan dua hingga tiga kerja dalam satu masa bukanlah sesuatu yang pelik lagi. Ada orang pagi mereka bekerja 8 pagi hingga 5 petang, lalu kemudian dalam masa yang sama turut melakukan kerja-kerja freelance di hujung minggu seperti menjadi ghostwriter, pemandu Grab, penulis blog, content writer, atau sebagainya. 

2. Luaskan networking dengan orang dari pelbagai bidang

Salah satu cara untuk menambah kemahiran dan ilmu adalah dengan mempunyai networking yang baik. Apa sahaja medium yang dirasakan mampu untuk membantu kita sama ada secara fizikal, atau media sosial ianya secara tidak langsung akan memberikan impak dalam kehidupan. 

Contohnya jika kita seorang penulis novel, kita boleh ikut kumpulan-kumpulan penulis dai Facebook atau di Telegram untuk menambah lagi ilmu pengetahuan dan berkongsi buah fikiran bersama. Lama kelamaan networking ini akan semakin meluas dan kita boleh kenal ramai lagi orang dalam bidang penulisan juga seperti pereka kulit buku, penerbit, editor, dan sebagainya.

See also  Binaan Rumah Yang Bercirikan Seni Bina Islam, Perlu Atau Tidak?

3. Tetapkan satu matlamat besar dalam kerjaya

Bekerja semata-mata untuk mendapat gaji dan bekerja kerana minat dan gaji, kedua-duanya adalah berbeza. Apabila kita bekerja hanya untuk mendapatkan gaji setiap bulan, kita mungkin tidak dapat rasa kepuasan dalam mencapai sesuatu kejayaan. Namun mereka yan mempunyai misi dan visi dalam kerjaya, boleh melangkah lagi jauh dalam kerjaya yang disukai itu. 

4. Utamakan keluarga dari segalanya

Lebihkan masa bersama keluarga khususnya di hujung minggu. Ketepikan sebentar laptop dan gajet lalu beri fokus melayan anak-anak dan isteri di rumah. Bawa mereka keluar menenangkan fikiran dengan itu kita boleh wujudkan waktu bonding dengan lebih berkualiti.

5. Wujudkan kesihatan mental yang baik

Kesihatan mental sangat mempengaruhi kehidupan manusia pada hari ini dengan tekanan, produktiviti kerja, dan emosi. Mereka yang mempunyai tahap kesihatan mental yang baik boleh mengekalkan fungsi biologi, psikologi, sosial, dan kerohanian yang baik. 

6. Mula baiki peribadi sebagai seorang hamba Allah 

Sejahat-jahat manusia, tiada manusia yang mahu mengakhiri kehidupan mereka dengan menerjunkan diri sendiri dalam api neraka. Pasti ada sekelumit rasa untuk berubah walaupun dia belum lagi berubah. Oleh itu, cuba untuk kita ubah sedikit demi sedikit diri kita agar menjadi hamba Allah yang disayangi oleh Nya. 

Allah SWT berfirman yang bermaksud,

“Dan orang-orang yang telah mengerjakan keburukan, kemudian setelah itu mereka bertaubat dan beriman, nescaya setelah itu Tuhan Mu sungguh maha pengampun lagi maha penyayang.” – (Surah Al A’raf, ayat 153)

Bagaimana untuk kekalkan azam tahun baru?

Inilah yang menjadi masalah untuk semua orang. Bila tidak ada azam, kita rancang azam baru. Tetapi bila ada azam pula, kita susah untuk istiqamah dengan azam sendiri. Bak kata pepatah, “Hangat-hangat tahi ayam.”

Jadi persoalannya bagaimana untuk kekalkan azam? Untuk mengekalkan azam tahun baru perkara pertama yang kita perlu lakukan adalah ubah gaya fikir dan mentaliti. Berfikir positif dapat membantu kita menguruskan kehidupan dengan lebih baik. Ia perlu bermula dengan diri kita sendiri. Dengan membudayakan pemikiran positif setiap hari, sekurang-kurangnya kita dapat bertahan dengan baik walaupun sekeliling persekitaran negatif.  

Selain itu matlamat haruslah jelas. Jangan rancang terlalu banyak azam sehingga kita sendiri tidak terdaya untuk lakukan. Mulakan dengan yang paling mudah kemudian tingkatkan sedikit menjadi lebih kompleks. 

Di samping itu, kita juga haruslah memupuk sikap suka membaca dalam diri. Membaca dapat memberikan kita ingatan yang lebih kuat, membuka minda menjadi lebih luas, meningkatkan pengetahuan dalam diri, meningkatkam daya fokus dan ketajaman fikiran, dan banyak lagi. 

Allah SWT dalam Surah Al-Alaq, ayat 1 hingga 5,

Maksudnya: “Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhan Mu yang menciptakan sekalian makhluk, ia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhan Mu yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Akhir sekali, pastikan perubahan yang dilakukan ikhlas kerana diri sendiri. Sesuatu yang dibuat untuk diri lebih bermakna berbanding kerana orang lain atau demi mendapatkan sesuatu. Contohnya kita ingin kurus sebab hendak lebih sihat, aktif, dan terhindar daripada penyakit. Bukannya mahu kurus supaya orang lain suka pandang kita atau sebagainya. 

Kesimpulan

Diharapkan artikel berkenaan dengan doa awal tahun dan perkara-perkara yang perlu dirancang boleh memberikan kita ilmu pengetahuan yang bermanfaat dan berguna. Jangan lupa tahun baru, azam pun kena baru. 

Bacaan Doa yang lain

Rujukan

  1. Senarai Amalan Sunat Bulan Zulhijjah & Hari Arafah. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
  2. Muhasabah Untuk Berubah. IKIM
  3. Usah Lepaskan Peluang Baca Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun Petang Ini. SinarPlus

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah

See also  Pandelela Rinong Inspirasi Generasi Muda, Usia 28 Tahun Sudah Bergelar Datuk
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  Shukri Yahaya minta maaf lakon babak unsur lucah, akui teruja tanpa fikir sensitiviti