Pelaburan

Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap)

solat sunat hajat
rumahkabin black

Bagaimanakah untuk melakukan solat hajat serta lafaz niatnya secara rumi? Artikel ini akan membincangkan secara ringkas dan lengkap cara untuk melakukan solat ini.

Pengenalan

Solat Sunat Hajat ialah solat sunat yang dilakukan untuk mendapatkan sesuatu kebaikan atau menolak sesuatu keburukan/kejahatan/musibah.

Antara contoh kebaikan yang diinginkan ialah kesihatan yang baik, rezeki yang luas, jodoh yang sesuai, kebaikan dunia akhirat dan lain-lain lagi.

Selain berdoa untuk kebaikan, jangan lupa untuk mendoakan diri kita agar dijauhkan dari sebarang keburukan dan kejahatan seperti kemalangan,sakit, kebuluran dan melakukan perkara yang dimurkai oleh Allah SWT.

Allah SWT berfirman dalam Surah al-Baqarah ayat 155

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

Maksudnya: “Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta,jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar,”

Ujian hidup yang diberikan kepada kita adalah untuk menguji keimanan dan keyakinan kita kepada Allah SWT. Disebalik ujian yang diberikan, Allah SWT mahukan kita sebagai hamba-Nya untuk memohon pertolongan daripada-Nya dengan sabar dan solat.

Berikut merupakan nota-nota penting berkenaan
tatacara solat hajat.

Waktu solat yang sesuai

Solat Sunat Hajat boleh dilakukan pada waktu siang atau malam, pagi atau petang, terutama apabila terdapat sesuatu hajat yang baik untuk dipohonkan kepada Allah SWT.

Solat Sunat Hajat ini juga lebih afdhal dilakukan pada waktu tengah malam atau 1/3 malam yang terakhir dan boleh dilakukan secara berjamaah atau bersendirian.

Jumlah rakaat

Solat Sunat Hajat dilakukan sebanyak 2 rakaat hingga 12 rakaat. (setiap 2 rakaat 1 salam).

Solat Sunat Hajat mempunyai banyak macam bentuk dari segi bacaan dan tertib cara mengerjakannya, namun rukun solat masih tetap sama.

Berikut merupakan antara cara untuk melakukan Solat Sunat Hajat yang ringkas untuk dilakukan:

Rakaat Pertama

1. Takbiratul Ihram

Perlu melafazkan Takbir(Allahuakbar) berserta niat di dalam hati.

image 7
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 4

Bacaan rumi niat solat hajat:

Usolli Sunnatal Hajaati Rak’ataini Lillahi Ta’ala.

“Sahaja aku Solat Sunat Hajat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”


2. Membaca Surah Al-Fatihah

surah al fatihah rumisurah al fatihah rumi
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 5

Maknanya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah, Maha Penyayang. Memiliki hari Pembalasan. Hanya kepada Engkaulah kami menyembah,dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, (iaitu) jalan orang –orang yang telah Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan ) mereka yang dimurka, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.”


3. Membaca surah pilihan

Pada rakaat pertama boleh membaca surah al-Kafirun seperti dibawah atau mana-mana surah di dalam Al-Quran yang diingati ataupun membaca terus menggunakan mushaf Al-Quran ketika solat.

surah al kafirun rumisurah al kafirun rumi
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 6

Ertinya; “Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Katakanlah (Muhammad),”Wahai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah, dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kau sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah apa yang aku sembah. Untuk Mu agama Mu,untuk Ku agama Ku.


4. Rukuk

Melakukan rukuk berserta membaca bacaan ketika Rukuk

Bacaan Rukuk

bacaan rukukbacaan rukuk
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 7

“Subhaa na rabbiyal a’zimi wabihamdih” (diulang sebanyak tiga (3) kali)

Maksudnya: Maha Suci Tuhanku Yang Maha Besar dengan segala sifat-Nya yang terpuji.


5. Iktidal

Melakukan I’tidal berserta membaca bacaan ketika I’tidal

bacaan itidal
bacaan itidal2

“Sami’allahu liman hamidahu robbana lakalhamdu”

Maksudnya: Allah mendengar perkataan mereka yang memuji-Nya. Ya Tuhan Kami, untuk-Mu segala pujian.

Nota: Bediri tegak dan kedua-dua tangan berada di sisi.


6. Sujud

Melakukan sujud berserta membaca bacaan ketika Sujud

Bacaan sujud:

bacaan-sujudbacaan-sujud

“Subhana rabbiyal a’la wabihamdih”

Maksudnya: Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi dengan segala kepujiannya.

Nota: Kedua-dua tapak tangan terletak atas lantai/sejadah separas bahu.


7. Duduk antara dua sujud

Duduk antara dua sujud berserta membaca bacaan ketika duduk antara dua sujud

Bacaan duduk antara dua sujud:

doa dan bacaan duduk diantara dua sujud

“Rabbigfirli warhamni wajburni warfagni warzuqni wahdini wa a’fini wa’fu anni “

Maksudnya: Wahai Tuhanku, ampunilah aku, rahmatilah aku, lindungilah aku dan angkatlah darjatku berilah aku rezeki, dan berilah petunjuk kepadaku, afiatkanlah aku dan ampunilah aku.

Nota: Kedua-dua tangan terletak atas kedua-dua peha.


8. Sujud semula berserta bacaan


9. Bangun semula untuk ke rakaat kedua


Rakaat Kedua

1. Membaca Surah Fatihah

surah al fatihah rumisurah al fatihah rumi
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 8

Maksudnya:

“Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah, Maha Penyayang. Memiliki hari Pembalasan. Hanya kepada Engkaulah kami menyembah,dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, (iaitu) jalan orang –orang yang telah Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan ) mereka yang dimurka, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.”


2. Membaca Surah Pilihan

See also  Champa, Lenyapnya Kerajaan Melayu di Bumi Vietnam

Boleh membaca surah Al-Ikhlas ataupun mana-mana surah di dalam Al-Quran. Surah Al-Ikhlas adalah seperti dibawah

surah al ikhlas rumisurah al ikhlas rumi
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 9

Ertinya; “Dengan nama Allah Maha Pengasih, Maha penyayang. Katakanlah(Muhammad), Dia adalah Allah Yang Maha Esa. Allah Tempat meminta segala sesuatu. (Allah) tidak beranak dan tidak di peranakkan. Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan-Nya.”


3. Teruskan seperti dalam rakaat pertama iaitu rukuk, iktidal, sujud dan duduk di antara dua sujud


4. Sujud

Ketika sujud terakhir, ia boleh disertai zikir sebanyak 41 kali seperti dibawah

image 8
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 10

La ilah illa anta subhanaka inni kuntu minadhzholimin

Maksudnya: Tiada Tuhan melainkan Engkau Ya Allah! Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku daripada golongan orang-orang yang zalim.

( Jika tidak dibaca zikir ini atau setelah cukup bilangan bacaan zikir ,maka pohonlah sebarang hajat di dalam hati sewaktu masih dalam keadaan sujud)


4. Duduk tahiyat Akhir

Membaca bacaan tahiyat akhir

image 32
Niat & Cara Solat Hajat (Panduan Lengkap) 11

“Attahiyatu mubarakatus solawatut toyyiba tulillah, assalamualaika ayyuhan nabi yu warah matullahi wabarakatuh, assalamualaina wa ‘ala ibadillah hissolihin. Ashhadualla ilaha illallah wa ashhadu anna muhammadar rasulullah. Allahumma solli ‘ala muhammad wa ‘ala ali muhammad, kama sollai taala ibrahim wa ‘ala ali Ibrahim. Wa barik ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad, kama barak taala Ibrahim wa ‘ala ali ibrahim fil ‘alamina innaka hamidum majid.”

Segala kehormatan, keberkatan, segala doa (solat) dan kebaikan untuk Allah, keselamatan, rahmat Allah dan berkatNya tetap kepadamu ya Nabi. Keselamatan mudah-mudahan tetap kepada kami dan hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah. Dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad SAW ialah pesuruh Allah. Ya Allah, berilah rahmat kepada Penghulu kami Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad. Sebagaimana Engkau merahmati Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim. Dan berkahilah Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad. Sebagaimana Engkau memberhati Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim. Di alam semesta ini, Engkau sahajalah Yang Paling Terpuji dan Yang Paling Mulia.


5. Memberi Salam


6. Selepas salam, boleh baca doa selepas solat hajat seperti dibawah.


Kelebihan Solat Sunat Hajat

  • Kehidupan
    akan menjadi tenang kerana apa yang dihajatkan telah disampaikan kepada Allah.
  • Menjadi
    hamba Allah yang lebih ikhlas dan redha dengan ketentuan Allah SWT.
  • Menambah
    keimanan di dalam hati  tentang kekuasaan
    Allah SWT
  • Permohonan
    dimakbulkan Allah SWT
See also  Election loss helped me reflect and repent, says Azmin

Penutup

Sememangnya hajat yang kita nyatakan kepada Allah SWT adalah yang kita fikir yang  terbaik untuk kita, namun apa yang dimakbulkan dan yang dirancang oleh Allah SWT adalah jauh lebih baik untuk daripada apa yang kita fikirkan.

Allah bersifat Maha Mengetahui, Dia mengetahui setiap isi hati hamba-hambaNya, juga mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Adab berdoa jangan dilupakan dan mohonlah doa dan hajat yang membawa kita kepada kebaikan di dunia dan juga akhirat.

Yakinlah kepada qada dan qadar yang ditetapkan oleh Allah SWT dan jangan pernah berputus asa dalam menghadapi ujian dunia kerana Allah sentiasa ada untuk kita, Semoga doa-doa yang baik ini akan memudahkan lagi jalan-jalan kita menuju ke syurga. Wallahualam.

Cara solat sunat yang lain

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  Makin Lama Makin Kurang Susu, Praktis 3 Cara Ni Kembalikan Susu Ibu!