Hartanah

Resort Kecil Ala Bali, Nipoh Beach Cottage Pilihan Terbaik Di Terengganu

Untitled design6 1
rumahkabin black

Ditulis oleh Umar Mukhtar Mohd Noor di Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan 

Kapal terbang merupakan alat pengangkutan udara moden yang tidak dibincangkan berkenaan hukum-hakam berkaitannya oleh para fuqaha terdahulu. Akan tetapi, ia tetap tidak terkeluar dari sifatnya yang merupakan sebuah alat pengangkutan yang mana telah terdapatnya perbincangan mengenai hukum-hakam berkaitannya yang telah disebut oleh para fuqaha seperti hukum solat di atas unta, sampan atau kapal, dan sebagainya. Dalam edisi kali ini, kami di Bayan Linnas akan cuba memberikan penjelasan berkenaan suatu isu iaitu solat di atas kapal terbang serta hukum-hakam yang berkaitan.

Dalam menghuraikan isu ini dengan lebih lanjut, kami akan membahagikannya kepada beberapa isi penting.

Panduan Lengkap Berserta Video Cara Solat Dalam Kapal Terbang Ketika Masuk WaktuPanduan Lengkap Berserta Video Cara Solat Dalam Kapal Terbang Ketika Masuk Waktu

PERTAMA: MASA PERLEPASAN
Di antara perkara yang diambil kira dalam isu ini ialah masa pergerakan seseorang dari satu destinasi ke destinasi yang lain dengan menggunakan kapal terbang.

Sebagai contoh: Seseorang yang ingin menunaikan umrah ke Arab Saudi dari Malaysia dengan menaiki kapal terbang. Masa perlepasannya dari KLIA ke Jeddah adalah pada pukul 3 petang waktu Malaysia. Justeru, cara yang lebih mudah untuk dirinya dalam hal ini adalah dengan menunaikan solat jamak qasar secara taqdim zohor dan juga asar di airport KLIA.

Contoh lain: Jika seseorang berada di atas kapal terbang dalam keadaan waktu solat masih belum masuk dan waktu perlepasannya adalah dari Jeddah menuju ke Malaysia pada pukul 10 malam waktu Arab Saudi. Maka dalam hal ini, solat Maghrib dan Isyak boleh dilakukan secara jamak di airport Jeddah. Solat Subuh pula dilakukan di dalam perjalanan iaitu ketika berada di atas kapal terbang. Manakala solat zohor dan asar pula boleh dilakukan secara jamak di airport KLIA.

KEDUA: MASUK WAKTU SOLAT
Cara untuk kita mengetahui masuknya waktu solat adalah melalui pengumuman yang dibuat oleh pramugara atau krew kapal terbang. Jika tiada pengumuman, kita boleh bertanyakan kepada mereka tentang waktu tempatan di kawasan yang sedang dilalui oleh kapal terbang. Saya juga mengesyorkan agar kita mencari alternatif lain seperti menggunakan jam yang mempunyai masa tempatan khususnya waktu solat seperti al-fajr dan lain-lain.

KETIGA: PENENTUAN ARAH KIBLAT
Dalam hal ini, amatlah perlu bagi seseorang untuk menghadap ke arah kiblat ketika hendak menunaikan solat. Ini kerana, menghadap ke arah kiblat merupakan syarat sah bagi solat. Ia berdasarkan firman Allah S.W.T:

فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ المَسْجِدِ الحَرَام

Maksudnya: Maka palingkanlah wajah kamu menghadap ke arah Masjid al-Haram.

Surah al-Baqarah (144)

Kata al-Imam al-Qurthubi ketika menafsirkan ayat ini: Palingkanlah urusan wajah kamu menghadap ke arah sudut Masjid al-Haram iaitu ka’abah. Lihat al-Jaamik Li Ahkam al-Quran, al-Qurthubi (2/148).

Namun ianya dikecualikan jika terdapat keuzuran untuk menghadap ke arah kiblat maka dibolehkan untuk menghadap arah yang paling hampir dengan kiblat. Namun jika ini juga tidak dapat dilakukan, maka saya syorkan agar solat tersebut diulang semula (i’adah) ataupun qadha sebaik sahaja sampai ke destinasi.

KEEMPAT: CARA MENGAMBIL WUDHUK
Di antara perkara yang perlu kita raikan ketika menaiki kapal terbang adalah sifat kapal terbang itu sendiri serta mematuhi peraturan penggunaan air dalam kapal terbang terutamanya dalam perjalanan jarak jauh. Saya mengesyorkan agar penggunaan air dilakukan dengan seminima mungkin sama ada dengan cara yang diajarkan oleh pihak Lembaga Tabung Haji iaitu dengan menggunakan spray dan menyapu keseluruhan muka ataupun dengan menggunakan air dengan sedikit. Seperti membasuh anggota wuduk dengan sekali basuhan sahaja.

KELIMA: TAYAMMUM
Pada pendapat kami, adalah tidak sesuai untuk menggunakan tayammum di atas kapal terbang sementelahan lagi dengan pasir yang dibawa ke dalam kapal terbang. Manakala, berkenaan isu melekapkan tangan ke dinding atau tingkap kapal terbang untuk bertayammum, saya lebih cenderung mengatakan bahawa ia tidak menepati syarat sebenar wujudnya debu dan tanah pada dinding tersebut. Firman Allah S.W.T:

فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدٗا طَيِّبٗا

Maksudnya: Maka bertayammumlah kalian dengan debu yang bersih

Surah al-Maidah (6)

Kata al-Imam al-Syanqithi rahimahullah ketika menafsirkan ayat ini: Menjadi ketetapan ketika tayammum adalah pada pasir yang mempunyai debu yang boleh melekat di tangan. Inilah pendapat Imam al-Syafie dan juga Imam Ahmad. Rujuk Tafsir Adhwa’ al-Bayan (1/354)

KEENAM: CARA SOLAT DI ATAS KAPAL TERBANG
Dalam hal ini, kita hendaklah melihat kepada dua keadaan:

See also  "Tak Pernah Biasakan Anak Asal Nampak Mainan Kena Beli" Faralyna Didik Anak Sejak Kecil, Ada Masa Boleh & Tak Boleh Beli

1- Kapal terbang yang mempunyai keluasan besar seperti Boeing 747, 757, 777, Airbus, dan seumpamanya. Justeru, jika terdapat ruangan untuk bersolat seperti kawasan yang berhampiran dengan tempat duduk pramugara, atau tempat hidangan makanan, maka pilihlah untuk bersolat di kawasan tersebut. Ini kerana, lebih banyak rukun fi’liyyah yang dapat kita lakukan dengan cara ini.

2- Sebaliknya, jika kapal terbang yang dinaiki itu bersaiz kecil seperti Boeing 737 dan seumpamanya dengan kapasiti penumpang yang padat serta tidak memungkinkan seseorang itu untuk berdiri bagi menunaikan solat maka dibolehkan untuk dia solat di tempat duduknya. Akan tetapi, terdapat beberapa keadaan yang perlu untuk diraikan. Antaranya:

  • Halakan tubuh badan ke arah kiblat dari mula solat.
  • Laksanakan rukun solat sekadar yang termampu. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T yang bermaksud: Bertakwalah kalian kepada Allah sekadar kemampuan kalian.

(Surah al-Taghabun: 16)

  • Segala rukun qauli (perkataan) hendaklah dilaksanakan.
  • Syarat-syarat sah solat hendaklah dilakukan dengan sebaik mungkin.

KETUJUH: SOLAT HORMAT WAKTU
Solat hormat waktu adalah solat yang dilakukan dalam keadaan berhadas (kerana tiada air untuk berwuduk atau tiada tanah untuk bertayamum) dan juga solat yang tidak dapat menghadap kiblat.

Solat ini wajib di qadha semula setelah beroleh air atau tanah ataupun dapat menghadap kiblat. Kita juga boleh mengqada solat hormat waktu ini secara jamak ataupun qasar dengan syarat kita masih berada dalam keadaan musafir.

Apabila kita telah kembali ke tempat asal maka solat hormat waktu mestilah di qada secara sempurna. Jika ditakdirkan kita meninggal semasa musafir dan kita masih belum mendapatkan air untuk berwuduk atau tanah untuk bertayamum bagi mengqada solat, maka memadai solat menghormati itu telah diterima Allah SWT.

Sebaliknya jika kita berpeluang untuk mengqada solat hormat waktu ini setelah adanya air atau tanah, tetapi kita masih melengah-lengahkannya maka kita dikira berdosa.

Aisyah menceritakan bahawasanya beliau telah meminjam daripada Asma’ seutas rantai, lalu ia hilang. Maka Rasulullah SAW menghantar beberapa orang sahabat baginda untuk mencarinya.

Lalu tiba waktu solat, dan mereka pun solat tanpa wuduk. Apabila mereka mendatangi Nabi SAW, mereka mengadu hal tersebut, lalu turunlah ayat pensyariatan tayammum.

Pendapat ulama:

Al-Hafiz Al-Iraqi (725-806 H.) menyatakan bahawa terdapat empat pendapat daripada fuqaha mazhab Al-Syafie berhubung solat tanpa taharah.

Pendapat yang paling sahih di sisi ulama mazhab (Al-Syafie) ialah: Wajib solat kerana menghormati waktu dan wajib mengulanginya jika mampu melakukan salah satu daripadanya (wuduk atau tayamum).

Ada juga pendapat wajib solat dan tidak wajib mengulanginya. Ini adalah pilihan Al-Muzani. Kata Abu Thaur: Inilah yang menepati qiyas dan ia disebut oleh Ibnu Abd Al-Barr daripada sebilangan fuqaha.

Imam Al-Nawawi berkata: “Sesungguhnya ia adalah pendapat yang paling kuat dalilnya dan pendapat ini dikukuhkan oleh hadis ini iaitu mereka (para sahabat) solat tanpa wuduk sebelum turun ayat tayamum dan tidak dinukilkan bahawa Nabi SAW mengarahkan mereka untuk mengulanginya.”

KELAPAN: PERI PENTING DAN KEDUDUKAN SOLAT
Secara mutlak, solat merupakan ibadah badaniyah yang paling utama. Ini berdasarkan peristiwa seorang lelaki telah bertanya Nabi SAW tentang amalan yang afdhal.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Solat. Dia terus bertanya: Kemudian apa pula ? Nabi bersabda: Kemudian solat. Dia bertanya lagi: Kemudian apa? Baginda bersabda: Solat. Baginda telah mengulangi jawapan solat sebanyak tiga kali.

(Riwayat Ibnu Hibban)

Menebus dosa

Dalam kitab Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim ada menyatakan dua solat yang dilakukan seseorang Islam dengan betul akan menebus dosa-dosa yang berlaku di antara kedua-dua solat tersebut. Ini berdasarkan hadis, Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Dengan melakukan solat lima waktu Allah akan menghapuskan dosa-dosa.

(Riwayat al-Bukhari)

Hadis seterusnya, Uthman R.anhu berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang berwuduk dengan sempurna sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah, maka semua solat fardu yang dilakukannya akan menebus dosa yang ada di antara solat tersebut.

(Riwayat Muslim)

Begitu juga orang yang cuai mengerjakan solat, sama ada sengaja melengah-lengahkan atau meninggalkannya akan membawa kepada kekufuran sekiranya dia berterusan begitu. Oleh itu, solat merupakan santapan utama bagi iman sebagaimana yang telah disebutkan.

See also  Healing Di Villa Bari Loft Terengganu, Tempat Bercuti Ala Bali

Seterusnya hadis daripada Ummu Aiman, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Jangan engkau sengaja meninggalkan solat, sesungguhnya sesiapa yang sengaja meninggalkan solat dia akan terlepas daripada mendapat perlindungan Allah dan Rasul-Nya.”

(Riwayat Imam Ahmad)

 

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  Biasakan Anak Di Dapur. Latih Sejak Kecil, Boleh Bantu Anak Picky Eater!