Hartanah

Senang Diseterika Dan Jimat Masa, Ini Trik Menggosok Baju Paling Mudah!

Untitled design 14 1
rumahkabin black

Ramai yang lebih percaya kepada ubat-ubatan tradisional kerana pada mereka produk ini diperbuat daripada bahan semula jadi dan tidak perlu risau tentang bahan yang digunakan.

Penjual akan mengatakan produk tradisional mereka adalah bebas kimia dan makan sekali pasti akan nampak perubahan ketara.

Contoh paling senang, lebih ramai yang berani mengambil ubat kurus kerana kononnya dikategorikan sebagai dan menganggap bahan yang digunakan adalah daripada sumber semula jadi.

Patutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat TersembunyiPatutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat Tersembunyi
Gambar hiasan

Jangan cepat percaya guys, memang nampak berkesan sebab mungkin ada campuran bahan aktif iaitu ubat terkawal yang digunakan dalam produk-produk tersebut.

Berikut adalah antara bahan yang sering dijumpai di dalam produk tradisional yang “Dicampur Palsu/Di cemar Palsu”. Produk ini biasanya tidak berdaftar dengan KKM atau produk yang berdaftar tetapi telah diubahsuai ketika berada dalam pasaran oleh pengusaha yang tidak beretika.Antara bahan-bahan yang dicampurkan:

1. Steroid (Contoh: Dexamethasone)

Sejenis ubat anti-keradangan yang kerap dicampur dalam produk tradisional. Kononnya, “Sembuhkan artritis”, “Boleh solat berdiri”, “Hilang sakit-sakit lutut”, atau “Sembuhkan resdung”.

Penggunaan tanpa pengawasan doktor dan dos yang betul boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dan mendapat diabetes dalam penggunaan jangka masa yang lama dan berterusan.

Antara tanda sesuatu produk itu mengandungi steroid adalah merubah cirri fizikal seperti muka berwajah bulat (moon face) dan kelihatan bahagian belakang tengkuk berbentuk seperti bonggol (buffalo hump).

2. Perangsang seks (Contoh: Sildenafil)

Ia merupakan sejenis ubat untuk rawatan mati pucuk. Selalu dicampurkan dalam produk tradisional yang dikatakan kononnya “Tegak berdiri sampai subuh”, “Isteri terkejut dan puas” serta pelbagai tuntutan yang menjuruskan kepada peningkatan tenaga batin.

Bahan ini juga dicampurkan ke dalam kopi-kopi pra-campur. Penggunaan tanpa pengawasan doktor dan dos yang betul boleh menyebabkan kesan kardiovaskular yang serius dan boleh mengancam nyawa.

Tanda-tanda yang anda boleh rasa jika sesuatu produk itu mengandungi sildenafil adalah jantung terasa berdebar-debar, berpeluh, pening kepala, gangguan penglihatan dan rasa seperti nak pitam.  Tapi, tak semua tanda ini akan dirasakan setiap individu yang mengambilnya kerana kesannya berbeza pada setiap orang.

Patutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat TersembunyiPatutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat Tersembunyi
Gambar hiasan

3. Agen pelangsingan (Contoh: Sibutramine)

Sibutramine telah diharamkan penggunaannya sebab kesan sampingan terhadap sistem jantung yang serius. Ubat ini merencatkan isyarat saraf di otak untuk lapar. Kerap dicampurkan dalam ubat kurus. “Turun 5kg dalam seminggu”, “Kurus dalam masa sebulan” dan apa-apa saja yang berkaitan dengan pelangsingan badan.

Kalau nak tahu tanda-tanda produk yang ada bahan ni, anda akan berasa jantung berdegup laju, sukar untuk bernafas, berpeluh, pening, sakit pada bahagian bahu dan lengan, rasa kebas-kebas, mulut kering, sakit perut, sakit-sakit sendi, sembelit, susah tidur dan hilang selera makan (tak semua tanda ini akan dirasakan setiap individu yang mengambilnya kerana kesannya berbeza pada setiap orang).

4. Agen anti-diabetik (Contoh: Metformin & Gliclazide)

Metformin dan gliclazide adalah sejenis ubat untuk menurunkan paras gula dalam darah dan digunakan dalam rawatan diabetes. Kerap dicampurkan dalam produk tradisional, “Boleh turunkan paras gula” , “Sembuhkan kencing manis” dan menunjukkan testimoni pesakit yang telah sembuh kencing manis atau gula dalam darah kembali normal.

Penggunaan tanpa pengawasan doktor dan dos yang betul boleh menyebabkan berlakunya risiko hipoglisemia (keadaan gula dalam darah rendah) seterusnya jatuh pengsan malah boleh mengancam nyawa.

Antara tanda sesuatu produk itu mengandungi ubat anti-diabetik adalah; tanda-tanda hipoglisemia seperti menggeletar, berpeluh dingin, rasa pening dan hendak pitam, keliru dan rasa lapar.

See also  "Pakailah 'Braces' Kalau Nak Diet..." -Aisha Retno Tepis Dakwaan Ambil Bahan Terlarang

Kesan ini lebih ketara lagi jika mengambil produk seperti ini dan dalam masa yang sama ambil ubat untuk tujuan rawatan diabetes. (Semua tanda ini bukan akan dialami oleh semua individu. Kesannya adalah berbeza antara satu individu kepada individu yang lain).

Patutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat TersembunyiPatutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat Tersembunyi

5. Anti-histamine (Contoh: Chlopheneramine)

Merupakan ubat selesema dan mengurangkan kesan alergik. Dicampurkan dalam produk tradisional yang katanya boleh “Menyembuhkan resdung”  dan mengurangkan gejala selesema serta kesan alergik.

Antara tanda sesuatu produk itu mengandungi anti-histamine adalah; mulut dan mukosa hidup kering, hidung mudah berdarah, pening, loya, muntah dan penglihatan kabur. (Semua tanda ini bukan akan dialami oleh semua individu. Kesannya adalah berbeza antara satu individu kepada individu yang lain).

6. NSAIDs (Non Steroidal Anti-Inflammatory Drugs; mefenamic acid / diclifenac sodium)

NSAID adalah sejenis ubat tahan sakit yang sering kali anda boleh lihat pada produk tradisional yang dikatakan boleh “Menghilangkan sakit lutut”, “Merawat artritis” dan “Hilang sakit-sakit badan”.

Antara tanda sesuatu produk itu mengandungi NSAIDs adalah; sakit perut, pedih ulu hati, pening/pusing, bengkak pada kaki, ulser perut dan kesan alahan seperti ruam dan bengkak pada wajah/mata dan sukar bernafas.(Semua tanda ini bukan akan dialami oleh semua individu. Kesannya adalah berbeza antara satu individu kepada individu yang lain).

Patutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat TersembunyiPatutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat Tersembunyi
Gambar hiasan

Nasihat kepada pengguna

1. JANGAN PERCAYA JANJI MANIS PENJUAL. Mereka boleh saja mengatakan produk mereka paling hebat, terbaik dan boleh menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Tapi hakikatnya?

2. Rujuk atau dapatkan nasihat daripada ahli farmasi bertauliah atau doktor sebelum menggunakan apa-apa produk tradisional, suplemen atau produk kesihatan.

3. Jangan terus beli produk secara online atau daripada sembarangan individu. Cari masa untuk kaji betul-betul produk tersebut terlebih dahulu sama ada ia sesuai diambil atau tidak. Rujuk juga kalau-kalau produk itu tersenarai dalam produk yang mengandungi bahan terlarang.

4. Beli produk daripada premis yang dipercayai seperti farmasi komuniti berlesen. Elakkan membeli produk ubat, ubat tradisional atau suplemen secara online atau di pasar malam/kaki lima.

5. Sebarang pertanyaan  berkaitan ubat-ubatan sila hubungi Pusat Panggil Farmasi Kebangsaan di talian bebas tol 1-800-88-6722 (Isnin-Jumaat 8am-5pm).
Kalau ada yang tertanya-tanya kenapa doktor prescribe ubatan-ubatan seperti yang dibincangkan tadi boleh, tapi penjual produk tak boleh?

Patutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat TersembunyiPatutlah Ubat Tradisional ‘Berkesan’, Rupanya Ada Campuran Ubat Tersembunyi

Ini adalah sebab bahan-bahan tersebut adalah ubat untuk tujuan rawatan tetapi ia adalah ubat terkawal dan hanya boleh dipreskripsikan oleh doktor atau dibeli di premis farmasi komuniti berlesen dan dijual oleh ahli farmasi berdaftar.

Doktor menggunakan ubat-ubatan ini dengan dos yang tertentu bergantung pada diagnosis yang dibuat dan hanya untuk tempoh tertentu.

Oleh itu, jika bahan-bahan seperti ini dicampurkan ke dalam produk tradisional secara tidak sah atau secara haram/terlarang, maka tiada siapa yang memantau penggunaannya oleh pesakit.

So, dah jelas dengan pencerahan yang telah dibuat ni kan? Berfikirlah dahulu sebelum guna.

Sumber: Medical Mythbusters Malaysia

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  Jimat Masa & Tenaga, Buat Stok Bawang Dan Halia Kisar Beku Macam Ini, Senang!