Hartanah

Anak Jadi Takut, Tak Pandai Bergaul, Kiddocarers Ada Untuk Buat Aktiviti, Bantu Anak Dalam Tingkatkan Kemahiran

Unnamed Design 11
rumahkabin black

Anak anda sudah pandai menipu? Tidak dapat dinafikan memang ada banyak faktor anak menipu. Tahukah ibu bapa bahawa salah satu faktor anak-anak sudah pandai menipu adalah disebabkan hasil sikap ibu bapa sendiri.

Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Menipu

Apabila ibu bapa ada sikap suka marahkan anak gila-gila (menjerit, memperkecilkan anak, melabel, menghina, menghempas barang, mengherdik dan mengguna kekerasan fizikal) setiap kali dan setiap masa.

Anak-anak TIDAK LAHIR sebagai penipu dan TIDAK BELAJAR jadi penipu dalam semalaman. Menipu adalah skil TERPELAJARI dan malangnya, ibu bapa atau penjaga utama anak sendiri adalah guru menipu yang paling berkuasa, tanpa sedar.

Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Menipu,  Bila Anak Buat Salah, Elak Marah Sampai Jerit-jerit

Kajian University of Washington yang di terbitkan dalam Journal Cognitive Development mereka mendapati, anak-anak semuda 15 bulan:

☑️ Boleh mengesan emosi marah bila melihat interaksi sosial orang sekeliling walaupun belum faham nama emosi tersebut ialah ‘marah’ . Mereka menggunakan informasi emosi tersebut sebagai panduan peribadi mereka.

☑️ Berkebolehan menggunakan pelbagai signal emosi dan penglihatan dari sekeliling untuk faham PUNCA kelakuan seseorang.

☑️ Mempunyai fahaman canggih tentang dunia sosial dan reaksi manusia MENDAHULUI kemahiran bercakapnya.

Bila Anak Buat Salah, Elak Marah Sampai Jerit-jerit

Maksudnya apa? Contohnya begini:

Anda mempunyai sikap suka jerit-jerit dan baling-baling barang bila sedang marah. Anak kecil anda sering melihat anda jerit-jerit dan baling-baling barang bila marahkan abangnya yang seringkali sepah-sepahkan mainan di seluruh rumah. Dia melihat abangnya menangis ketakutan setiap kali dimarahi.

Maka anak kecil anda yang telah menonton perbuatan ini beberapa kali akan faham: jerit-jerit dan baling-baling barang ialah perbuatan emosi marah ➕ sepah-sepahkan mainan itu punca yang buat mak marah ➕ abang menangis ketakutan itu akibat bila kena marah.

Bila anak faham ciri-ciri orang yang sedang marah ➕punca atau perkara yang boleh buat orang jadi marah ➕ akibat bila seseorang marah ➡️ Anak akan cari jalan untuk ‘selamatkan’ dirinya dari situasi tersebut dengan MENGUBAH KELAKUANNYA agar terlepas dari dimarahi.

Anak akan mencari jalan mengelak dari dimarahi antaranya dengan menafikan perbuatan, mengubah cerita kejadian sebenar malah menuduh orang lain sebagai pelaku. Ia menyedihkan kerana anak belajar menipu demi menyelamatkan dirinya dari ibu bapanya sendiri. Tambah menyedihkan jika anak-anak di marahi dua kali ganda teruk bila ibu bapanya mendapat tahu bahawa dia menipu demi menyelamatkan diri.

Hasilnya? Anak belajar menipu dengan yang lebih hebat, seiring masa. Jadi, bagaimana cara untuk buat anak tahu bahawa kita marah atau tidak suka dengan perbuatannya tanpa buat anak rasa teruk tentang dirinya sendiri dalam masa yang sama?

Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Menipu,  Bila Anak Buat Salah, Elak Marah Sampai Jerit-jerit

DISIPLINKAN PERBUATAN ANAK, BUKAN EMOSI ANAK.

Dua contoh situasi:

Anda menjumpai cermin mata anda yang telah dipatahkan anak dan disorokkan anak untuk elak dimarahi oleh anda. Dua hal ini pasti akan berlaku:

a. Kecewa dengan perbuatan anak yang menyorokkan cermin mata tersebut sehingga menyusahkan anda mencari sehingga berhari-hari.

b. Kecewa kerana anak takut nak mengaku dan berkata benar kepada anda.

Anda hanya perlu INGAT:

– EMOSI jujur anak TIDAK PATUT di hukum. Yang patut di hukum atau didisiplinkan ialah PERBUATAN salahnya. Maka ,fokus kepada betulkan perbuatannya berbanding menghukum emosinya:

☑️ SAHKAN perasaan takut anak.

☑️ BERITAHU perasaan sebenar anda tentang perbuatan anak menyorokkan cermin mata anda.

See also  Ibu Berpantang Pun Boleh Makan Kuih-Muih, Ini 10 Jenis Kuih Yang Sesuai Untuk Kudapan Berpantang!

Misalnya:

“Mama faham abang tak mengaku sebab abang takut mama marah atau sedih. Tapi bila mama tak jumpa cermin mata mama, mama susah nak buat kerja sebab mata mama tak nampak. Banyak kerja office mama tak dapat siapkan”

Kemudian..Sambung perbincangan kalian tentang bagaimana cara anak boleh berterus-terang kepada anda dengan rasa selamat.

MULAKAN dengan cari punca anak takut nak berterus- terang kepada anda. Misalnya dengan bertanya:

“Abang takut nak bagitahu mama sebab mama suka menjerit ke kalau mama marah?”
Kemudian….➡️➡️➡️➡️ Buat perjanjian 2 hala tentang cara kedua pihak boleh perbaiki keadaan di masa hadapan :

” Mama minta maaf sebab buat abang takut bila marah jerit-jerit. Mama janji mama tak akan marah jerit-jerit kalau abang mengaku silap. Abang pula kena janji kena cakap jujur dengan mama lepas ni, OK?”

Kemudian….➡️➡️➡️➡️Tunjuk akibat (consequences) perbuatan anak dan bimbing anak cara untuk memperbaiki atau bertanggungjawab atas kesilapannya.

Misalnya:

” Sebab kerja mama banyak tak siap dan esok bos mama suruh hantar, so abang kena sama-sama tolong mama ye. Mama tanda kertas, abang pula tolong check kalau ada bahagian yang mama terlupa nak tanda, ok?”

***Pastikan anda pegang janji untuk bertenang bila anak mengaku silapnya di masa hadapan. Usah musnahkan kepercayaan anak dengan tetap berperangai marah gila-gila.

***Ucapkan penghargaan anda kepada keberanian dan kejujuran anak, setiap kali.

***Kesilapan dan kecuaian tak boleh dielakkan, maka bimbing anak tentang cara untuk kurangkan sikap cuainya. Dan, sentiasa sabar tunjuk cara baiki kesilapan-kesilapan barunya di masa hadapan. Ingat, kita juga tak sempurna dan kita juga tidak serba tahu tentang semua perkara.

Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Menipu,  Bila Anak Buat Salah, Elak Marah Sampai Jerit-jerit

APA PUN, YANG PENTING:

Marah teruk-teruk atau gila-gila TIDAK ADA NILAI PELAJARAN POSITIF buat anak.

*Anak belajar ‘direct’ dari tingkahlaku anda bahawa cara untuk menggendali rasa marah, sedih dan kecewa itu adalah dengan cara menyakiti orang lain.

*Anak kecil tiada kemahiran menyelaraskan emosi yang baik seperti orang dewasa. Mereka AMAT BERGANTUNG kepada orang dewasa untuk bantu dia melaras emosinya.

Cuba bayangkan jika anda dan rakan-rakan berada di dalam sebuah situasi cemas. Kalian mengharapkan seorang ketua yang dapat mengawal situasi. Tentulah kalian rasa lebih tenang dan fokus bila ada ketua yang tenang berbanding yang jenis menggelabah ayam kan?

Begitulah perumpamaannya anak yang bergantung harap kepada orang dewasa dalam mengawal sesuatu situasi.

Yang rasa puas bila dapat marah gila-gila ini cuma orang dewasa saja. Anak kecil yang di marahi pula tak lebih dari sekadar ‘punching bag’ yang tak dapat apa-apa selain rasa teruk tentang diri sendiri. Ini salah satu bentuk penderaan verbal (lisan): “Emotional abuse happens when a child is repeatedly made to feel worthless, unloved, alone or scared” :kishelpline Australia.

Marah yang terkawal dan penuh sivik itu = satu bentuk pendidikan berkesan. Marah gila-gila ikut emosi itu = satu bentuk penganiayaan.

Kredit: USWATUN HASANAH MOHD HABIB
KONSULTAN TANGISAN DAN TIDUR BAYI
DBL INSTITUTE
THB EDU ASS
THE WONDER WEEKS ACADEMY
SLEEPSMART EDUCATION

NOTA: Artikel ini diolah daripada artikel asal Pa & Ma

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  Keputusan Arab Saudi Bina Taman Tema Dragon Ball Pertama Di Dunia Terima Respon Campur-Baur