Hartanah

Tahi Telinga Anak Keras Bila Lama Tak Dibersihkan, Ini Tip Berguna Untuk Ibu Bapa

Untitled design94
rumahkabin black

Sebaik disahkan menghidap kanser payudara, dua tahun lepas, Wan Musfirah Aimi Wan Supian yang pada mulanya hilang arah, bangkit melawan takdir dan memastikan kegembiraan menyeliputi segenap ruang hidupnya.

Menceritakan detik permulaan Aimi disahkan kanser, menurutnya beberapa hari sebelum ujian dikeluarkan perasaan takut itu sememangnya tidak dapat di gambarkan. Jadi susah untuk tidur dan stres melampau sampai menjejaskan kesihatan dan fizikal. Jauh di sudut hati,  Aimi dapat rasakan laporan yang dikeluarkan adalah positif kanser. Berbeza dengan suami yang lebih positif serta yakin Aimi sihat.

Dua Tahun Bertarung Kanser Payudara. Ibu Ini Terus Positif. Yang Lain Boleh Jadikannya Sumber Inspirasi

“Pada masa itu, saya mula memikirkan tentang apa yang saya perlu lakukan walaupun belum disahkan positif. Saya mahu lebih bersedia daripada segi mental dan fizikal. Bila bersedia dan mempunyai maklumat, saya lebih mudah untuk mengawal situasi, emosi suami dan anak-anak dan keluarga saya. Saya perlu bersedia, kuat dan tabah untuk mereka semua,” ujarnya.

Seperti yang disangka, telahan Aimi benar belaka. Doktor dengan tenang memaklumkan hasil keputusan biopsi yang dijalankan.

“Tepat sekali. Sangkaan saya benar. Doktor syak saya menghidapi kanser tahap dua berdasarkan saiz ketulan di dalam payudara yang diukur. Suami saya terkejut dan tidak percaya dengan apa yang doktor katakan. Mungkin sukar untuk dia menerima isterinya pesakit kanser. Saya sendiri payah nak percaya sedangkan selama ini, diri langsung tidak menunjukkan apa-apa tanda-tanda kanser. Saya diam seketika. Bisu, kelu, lidah seolah-olah beku untuk berkata-kata. Tiada kata-kata yang dapat difikirkan pada waktu itu. Walaupun bersedia, sudah berazam untuk kuat tetapi fikiran tiba-tiba jadi kosong,” cerita Aimi dengan nada yang sungguh tenang.

Dua Tahun Bertarung Kanser Payudara. Ibu Ini Terus Positif. Yang Lain Boleh Jadikannya Sumber Inspirasi

Belajar jadi kuat

Biarpun begitu, Aimi sentiasa mengingatkan dirinya ia bukan penamat kehidupan. Doktor memberi semangat dan sangat serius dengan rancangan rawatan yang dirangka. Ia perlu dijalankan secepat mungkin sebelum menjadi lebih serius.

“Namun pada ketika itu, saya belum bersedia. Saya minta doktor beri saya sedikit masa untuk berbincang dengan keluarga dan majikan. Saya juga mahu selesaikan pelbagai urusan sebelum pembedahan dijalankan termasuklah menyambut hari jadi anak bongsu yang memasuki umur dua tahun pada tahun itu di Legoland kerana ia telah lama kami rancang. Percutian tersebut sedikit sebanyak membantu saya untuk menerima takdir dengan lebih mudah apabila dapat bergembira dan meluangkan masa bersama suami serta anak-anak. Saya langsung tak bersedih melihat anak-anak gembira,” cerita Aimi lagi.

Dua Tahun Bertarung Kanser Payudara. Ibu Ini Terus Positif. Yang Lain Boleh Jadikannya Sumber Inspirasi

Saat itulah, Aimi sedar bahawa kegembiraan keluarganya adalah segala-galanya. Secara tidak sedar, ia menjadi matlamat hidupnya sebagai pesakit kanser. Dia ingin berterusan melihat kegembiraan di wajah mereka dan berazam bahawa kanser yang dihidapi tidak akan dapat melemahkan semangat dan menarik kegembiraan dirinya sekeluarga.

Merebak ke paru-paru

Selepas menjalani pembedahan pada 15 Jun 2015, laporan CT scan mendedahkan berita buruk. Dalam tempoh enam bulan, sel kanser merebak ke paru-paru pula. Setelah berbincang dengan doktor, Aimi berbincang dan bersetuju untuk menjalani rawatan kemoterapi secepat mungkin.

“Pada 11 Ogos 2015 saya mulakan rawatan kemoterapi pertama. Syukur, saya tidak mengalami kesan sampingan yang melampau. Sepanjang tempoh kemoterapi, saya masih menjalankan kehidupan seperti biasa tapi perlu lebih banyak berehat supaya cepat sembuh dan bertenaga. Sepanjang rawatan saya membuat rawatan ‘terapi minda’ dengan bercuti ke beberapa buah tempat untuk mengalih perhatian terhadap kesakitan akibat kesan sampingan yang dialami.

Dua Tahun Bertarung Kanser Payudara. Ibu Ini Terus Positif. Yang Lain Boleh Jadikannya Sumber Inspirasi

Setelah tamat rawatan kemo keempat, doktor mengesahkan sel kanser di paru-paru hilang sepenuhnya dan impak daripada kemo itu membantu merawat sel-sel kanser yang telah merebak. Tidak lama selepas itu, saya memulakan rawatan hormone herceptin selama setahun. Rawatan ini melibatkan 17 kali pusingan. Kesan sampingannya tidak seteruk kemo tetapi tetap menjejaskan kesihatan. Demi kesihatan, saya teruskan mengikut jadual. Kos hormon terapi ini sangat mahal dan menelan kos sehingga RM180,000,” terang Aimi tentang rawatan yang di tempuhinya.

See also  Homestay Ada Pantai Buatan, Muat 26 Orang Dengan 5 Bilik Tidur

#prayforaimi inisiatif sahabat

Sokongan luar jangkaan yang diterima Aimi adalah salah satu faktor dia mudah sembuh. Aimi juga langsung tidak sangka, selama ini dia dikelilingi insan-insan yang amat menyayanginya.

“Saya tidak akan tahu, rasa dan nampak semua ini jika saya tidak ditakdirkan sebagai pesakit kanser. Suami, anak-anak dan keluarga sentiasa mendoakan saya dan berusaha berbagai-bagai cara untuk pastikan saya sihat. Tidak lupa sokongan pihak majikan, bos, pengurus, rakan-rakan satu jabatan dan sekerja lain yang sering bertanya khabar. Bukan itu sahaja mereka juga turut membantu saya menyiapkan kerja serta sediakan makan minum ketika di pejabat apabila saya kurang sihat atau perlu rehat. Saya juga dibenarkan mengambil waktu kerja fleksibel di mana saya masuk awal ke pejabat dan pulang lebih awal.

Dua Tahun Bertarung Kanser Payudara. Ibu Ini Terus Positif. Yang Lain Boleh Jadikannya Sumber Inspirasi

Kawan-kawan amat istimewa bagi saya dan banyak membantu. Mereka bukan hanya teman untuk bergembira dan bersuka ria. Mereka sentiasa ada bila saya perlukan. Hashtag #prayforaimi adalah inisiatif kawan-kawan yang melakar pelbagai memori suka duka perjalanan saya sebagai pesakit kanser. Saya amat berterima kasih kepada mereka semua kerana telah menjadikan perjalanan hidup saya selama dua tahun ini sebagai sesuatu yang indah.

Suami pula sentiasa membuatkan diri saya penting untuknya. Tiada sedetik waktu pun dia mengecewakan saya. Tempoh perkahwinan kami masih terlalu awal dan belum puas kami untuk menikmati hidup bersama. Suami adalah sumber inspirasi saya untuk meneruskan kehidupan. Tidak sanggup saya melihat dia bersedih jika sesuatu berlaku ke atas diri saya,” luah Aimi yang sangat terharu dengan sokongan yang diperolehnya.

Duta NCSM

“Saya mula mengenali NCSM apabila dilantik sebagai Duta Larian Kanser untuk The Running Diva Malaysia 2016. Bermula dari situ, saya menyertai segala aktiviti yang dijalankan oleh pelbagai organisasi dan badan korporat yang bekerjasama dengan NCSM. Tujuan paling utama ialah menyebarkan maklumat sebanyak mungkin kepada golongan wanita tentang kanser payudara.

Sepanjang 2017, saya mempunyai beberapa program bersama NCSM. Saya bersyukur telah mendaftar diri sebagai sukarelawan dan dapat membantu masyarakat Malaysia tentang kesedaran kanser payudara. Saya tidak mempunyai harta yang banyak untuk disumbangkan tetapi melalui pengalaman yang ada, dapat saya kongsi bersama yang lain agar dapat membantu pesakit kanser mahupun yang terlibat dengan pesakit kanser.

Dua Tahun Bertarung Kanser Payudara. Ibu Ini Terus Positif. Yang Lain Boleh Jadikannya Sumber Inspirasi

Semoga saya diberi kesihatan berpanjangan. Dapatlah saya memberi lebih sumbangan untuk NCSM dan semua pesakit kanser agar sama-sama memberi semangat di antara satu sama lain dalam berjuang untuk meneruskan hidup bersama ahli keluarga masing-masing.”

 

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source

Kabin Kontena Terpakai Pembekal Kabin Kontena , Kontena Price , Kontena Steamboat , Kabin Kontena Terpakai Untuk Dijual , Kabin Kontena Murah , Kabin Kontena Untuk Dijual , Kabin Kontena Terpakai , Kabin Kontena Untuk Dijual Di Melaka , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Terengganu , Kabin Kontena Untuk Dijual Sabah , Kabin Kontena Di Kedah , Harga Kabin Kontena , Saiz Kabin Kontena , Rumah Kabin Kontena , Pembekal Kabin Kontena , Harga Rumah Kabin Kontena , Sewa Kabin Kontena , Contoh Rumah Kabin Kontena , Harga Kabin Kontena Terpakai , Jual Kabin Kontena , Cara Buat Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual , Harga Kontena Terpakai , Harga Kontena Kargo , Pembekal Kabin Kontena , Kontena Terpakai Untuk Dijual Di Kedah , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Kabin Kontena Murah Penang , Kabin Kontena Murah Di Ipoh , Kabin Kontena Murah Di Melaka , Kabin Kontena Murah Kuala Lumpur , Kabin Kontena Murah Seremban , Kabin Kontena Murah Kota Kinabalu , Kabin Kontena Size , Kontena Murah , Rumah Kontena , Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kabin , Buat Rumah Atas Tanah Sendiri , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Malaysia , Rumah Ibs Malaysia , Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor , Kontraktor Rumah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang‎ , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di 16 Sierra, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ampang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Balakong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Baru Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Botanic , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Bukit Tinggi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Country Homes , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar D'alpinia, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Kinrara Bk 1 Sehingga 6, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Mahkota Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Nusa Rhu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puchong Utama, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Puchong, Puchong , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Putra Permai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rasa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Saujana Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Seri Putra , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Buaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sungai Long , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Sunway Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Tasik Kesuma , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teknologi Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Banting , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batang Kali , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu 9 Cheras , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Batu Arang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bernam Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Antarabangsa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Beruntung , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Gasing , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Komanwel , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Lanjan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Raja , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Rimau , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Sentosa , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tagar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bukit Tampoi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Country Heights , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Damai , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Intan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Perdana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Damansara Utama , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Denai Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dengkil , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Dusun Tua , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak Setia , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di I-City , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kajang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kalumpang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Jenderam Hilir , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kampung Kubu Gajah Dalam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kelana Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kinrara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kota Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Kubu Bharu , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kwasa Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Lembah Beringin , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Mutiara Damansara , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pandan Indah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pelabuhan Klang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Pinggiran Cyberjaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puchong, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Bandar Puteri Bangi , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Rawang, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sungai Rinching , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak, Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sekinchan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selayang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Serendah , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Seri Kembangan , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Bestari , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Taman Tasik Semenyih , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tanjung Sepat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Datok , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Teluk Panglima Garang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Tropicana , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Uep Subang Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Ulu Yam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Gombak , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Hulu Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Langat , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Petaling Jaya , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sabak Bernam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Sepang , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Selangor , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kuala Lumpur , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Shah Alam , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Kapar , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Meru , Kontraktor Bina Kabin Kontena Di Puncak Alam , Rumah Kontena Untuk Dijual Malaysia , Harga Kontena Kosong , Kelemahan Rumah Kontena , Harga Rumah Kabin Untuk Dijual , Rumah Kontena Design , Kelemahan Rumah Kontena , Pakej Rumah Kontena , Harga Kontena Kosong , Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Pasang Siap , Harga Rumah Kontena Terpakai , Harga Rumah Kontena Sabah , Harga Rumah Kontena Murah , Harga Rumah Kontena Melaka , Harga Rumah Kontena Di Malaysia , Berapa Harga Rumah Kontena , Harga Kontena Untuk Buat Rumah , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Kelantan , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Selangor , Pembekal Rumah Pasang Siap , Keburukan Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap In English , Kos Rumah Pasang Siap , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Murah , Rumah Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Pasang Siap Johor , Rumah Pasang Siap Selangor , Rumah Pasang Siap Kelantan , Rumah Pasang Siap Sabah , Rumah Pasang Siap Kedah , Rumah Pasang Siap Melaka , Rumah Pasang Siap Perak , Harga Rumah Pasang Siap Di Malaysia , Keburukan Rumah Pasang Siap , Pembekal Rumah Pasang Siap , Dinding Rumah Pasang Siap , Kos Rumah Pasang Siap , Tiang Rumah Pasang Siap , Pagar Rumah Pasang Siap , Contoh Rumah Pasang Siap , Bina Rumah Pasang Siap , Harga Rumah Pasang Siap Ibs , Rumah Kontena Pasang Siap , Rumah Kabin Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Untuk Dijual , Rumah Kayu Pasang Siap , Rumah Kecil Pasang Siap , Rumah Chalet Pasang Siap , Rumah Orkid Pasang Siap , Rumah Kebun Pasang Siap , Rumah Kayu Pasang Siap Murah Malaysia , Rumah Kayu Pasang Siap Malaysia

See also  "Luaskan Sedikit Tapi Masih Ada Quality Control" -Gambit Saifullah Selektif Dalam Pemilihan Karya