Infotainment

Kerajaan Siasat Dakwaan Kebocoran Data – Siasatan Awal Dapati Maklumat Akaun Maybank Adalah Tidak Sah, Astro Mungkin Dari Insiden 2018

1f1f2 1f1fe

rumahkabin black

Pada awal pagi ini, ia telah didapati data pengguna Malaysia dijual di sebuah forum, mengatakan ia didapati melalui Maybank, Astro, dan juga SPR.

Sejak laporan tersebut, pihak Astro dan Maybank telah mengeluarkan komen masing-masing menyatakan mereka sering memastikan data pengguna selamat, dan sedang melakukan siasatan berkenaan dakwaan tersebut.

Lanjutan daripadanya, kini Kementerian Komunikasi dan Digital turut telah mengeluarkan kenyataan, mengatakan kerajaan memandang serius dakwaan kebocoran data ini.

Siasatan awal pihak kerajaan mendapati nombor akaun Maybank yang dipaparkan dalam lawan sesawang berkenaan adalah tidak sah dan tidak wujud – kerana transaksi tidak boleh dilakukan.

Untuk data yang dikatakan daripada Astro pula, ia dikatakan mungkin hadir daripada insiden pada tahun 2018 yang lepas. Ketika itu, Astro mengatakan data yang terlibat adalah melibatkan pelanggan Astro IPTV. Namun, ia masih belum disahkan sepenuhnya sama ada ia berkait ataupun tidak.

Siasatan berkenaan kebocoran data SPR pula akan diserahkan kepada Agensi Keselamatan Siber Negara untuk tindakan lanjut.

rumahkabin black
Desain Rumah Kabin
Rumah Kabin Kontena
Harga Rumah Kabin
Kos Rumah Kontena
Rumah Kabin 2 Tingkat
Rumah Kabin Panas
Rumah Kabin Murah
Sewa Rumah Kabin
Heavy Duty Cabin
Light Duty Cabin


Source link

See also  Kodak Dijangka Meningkatkan Harga Jualan Filem Gambar Sehingga 40%